Dagens humanist: Ønsker sig klogere mediepolitikere i julegave
Head of content DK Podimo, Steffen Raastrup, står for at finde podcasts og projekter til podcastplatformen Podimo. Foto: Oliver Høeg-Jensen Collage: Redaktionen
I ugevis er humanister blevet kritiseret for at være dovne, forkælede og virkelighedsfjerne. I december sætter Magisterbladet fokus på alt det gode, humaniora bringer med sig. Hver dag frem til jul spørger vi en humanist, hvilken forskel de gør. #vihylderhumanister.
Efter mere end otte år i DR valgte 44-årige Steffen Raastrup i sommer at tage jobbet som Head of Content hos den nylancerede podcastplatform, Podimo. Han bruger han blandt andet sin uddannelse som cand.mag. i filmvidenskab til at udvikle idéer og podcast til brugerne.
Hvad laver du i dit job i dag?
“På godt dansk er jeg, det man kalder indholdschef, men vi er et firma med globale ambitioner, og derfor er min titel det engelske: Head of Content. Det betyder, at jeg er ansvarlig for det indhold som Podimo køber og selv producerer. Man kan sige, at der er mig der vender tommelfingeren op og ned på alt vores indhold.
Udover det indholdsorienterede, administrerer jeg også budgettet samt er chef for fem medarbejdere plus to praktikanter.”
Hvorfor er dit job vigtigt?
“Mit arbejde er sindssygt vigtigt for Podimo, da vi er en nystartet virksomhed. Vores producerede indhold skal jo skabe incitament hos folk til at betale de 39 kroner om måneden som et abonnement koster. Derfor er det vigtigt, at vi tilbyder de rigtige ting og har den perfekte variation i vores indhold.
Jobbet er også meget vigtigt for mig, da det er helt vidunderligt at have et job som udfordrer mig så meget. Jeg får både lov til at være inde i indholdet, men også helt op i helikopteren og se, hvordan fremtiden skal se ud, og hvor virksomheden skal bevæge sig hen.”
Fem hurtige om jul:
Last Christmas eller Det jul’ Det Cool?
"Det jul' Det Cool"
Kirke eller Disneys Juleshow?
"Altid Disney Juleshow"
Nisser eller engle?
"Nisser"
Flæskesteg eller and?
"Begge dele"
Pyrus eller nissebanden?
"Nissebanden"
Hvordan er du nået hertil?
“Man kan sige, at jeg har haft en eklektisk eller broget karrierer. Jeg startede med at arbejde som tegneserie pusher i Faraos Cigarer, inden jeg blev færdiguddannet, men arbejdede efterfølgende som højskolelærer i tre års tid. Her lærte jeg, at man bare skal sige “ja det kan jeg godt” og kaste sig ud i tingene. På mine tre år på højskolen prøvede jeg således at undervise i filosofi, manuskriptskrivning, sport, filmvidenskab og alt muligt andet. Det kunne jeg netop på grund af min klassiske akademiske uddannelse. Bagefter arbejdede jeg i et kommunikations- og rådgivningsbureau, hvor jeg var i knap fire år, og så gik turen videre til DR, hvor jeg har været alt fra markedsføring redaktør til kanalchef de senere år. Senest var jeg kanalchef på P3 indtil jeg skiftede til Podimo. Det jeg laver her, minder på mange måder om det jeg lavede hos DR, men her kan jeg få lov til at sætte flere færdigheder i spil, og det elsker jeg”
Hvordan bruger du din humanistiske baggrund i dagligdagen?
“Den humanistiske uddannelse er på en måde mere en metode og en tilgang, end det er en konkrete faglighed, og derfor synes jeg også, at det er svært at sige, hvad der er mig, og hvad der er min uddannelse, men den brede viden du får som humanist, den er uden tvivl et kæmpe aktiv. Min uddannelse har bidraget til, at jeg er god til at favne mange ting, og det er en af mine største egenskaber.”
Hvordan gør du en forskel?
“Med fare for at lyde selvsmagende, så vil jeg sige, at min strategiske tænkning er min største kompetence. Det er min evne til at tænke strategisk på et overordnet niveau og kunne finde ud af, hvad en strategi skal kunne, for at den kan implementeres i dybden. Jeg er god til at se det store billede og handle både med hovedet og med maven. Jeg forstår at lave en strategi og agere på den. Det er en blanding af abstrakt kognitiv tænkning og en mavefornemmelse.”
Hvis dit fag skulle have en julegave, hvad skulle det så være?
“Nu arbejder jeg jo ikke hos DR længere, men jeg ønsker at der kommer en tydelig og klar ramme for mediepolitikken.
Jeg er så harm over, hvordan den mediepolitiske dagsorden og praktik har været så dilettantisk de seneste år. Det er forstemmende, at politikerne har grebet det sådan an, og det bør de have ekstremt røde øre over. Så jeg ønsker mig, at vi får nogle mediepolitikere som har mest mulige forstand på, hvad de taler om”.