Dagens humanist: "It er ét af de sprog, jeg taler”
Trine Arleth er Magisterbladets anden humanist i juleserien #vihylderhumanister Foto: Victoria Bang Collage: Redaktionen
I ugevis er humanister blevet kritiseret for at være dovne, forkælede og virkelighedsfjerne. I december sætter Magisterbladet fokus på alt det gode, humaniora bringer med sig. Hver dag frem til jul spørger vi en humanist, hvilken forskel de gør. #vihylderhumanister.
42-årige Trine Arleth troede først, at hun skulle arbejde med kommunikation, da hun i 2005 blev cand.mag. i dansk ved Københavns Universitet. Men i stedet kom hun ind i it-branchen, hvor hun blev et afgørende kommunikationsled i it-samarbejdet mellem forretning og kunder. Den egenskab bruger hun også i dag i sit arbejde som IT Service Delivery Manager i medicinalvirksomheden LEO Pharma.
Hvad laver du i dit job i dag?
“Jeg står for kommunikationen og koordinationen om it-systemerne i medicinalvirksomheden LEO Pharma. Man kan sige, at jeg fungerer som et bindeled for det område i forretningen, der står for de kliniske forsøg som bliver lavet med medicinen før den kan sendes på markedet og de IT-leverandører som laver systemerne, de bruger til at understøtte deres processer. Jeg er en blæksprutte med en oliekande.
Mange folk uden for mit arbejde tror, at jeg er helt vildt god til IT, når jeg fortæller dem min titel og om mit job, men sandheden er, at jeg kun ved noget, fordi jeg har hørt efter, de år jeg har været her. Min opgaver er ikke tekniske, men organisatoriske. Jeg skal kunne styre og oversætte, hvad de forskellige parter har brug for, og hvad de mangler, også når de har helt forskellige forudsætninger.”
Hvorfor er dit job vigtigt?
“Der er brug for sådan nogen som mig, der holder overblik over it-leverancerne og som forstår at kommunikere med de forskellige parter og drive leverandørerne frem til en løsning hvis der er problemer. Hvis alt i de der it-leverancer fungerede som det skulle, så var der ikke brug for så mange som mig, men sådan er det bare ikke.”
5 hurtige om jul
Flæsesteg eller and?
“And”
Pakkekalender eller adventsgaver?
“Ingen af delene - Jeg vil hellere bruge både penge og omhu på gode julegaver end at skulle stresse rundt efter en masse småting oven i købet”
Pebernødder eller klejner?
“Jødekager”
Bløde eller hårde pakker?
“Begge dele”
Nisser eller engle?
“Det må blive nisser”
Hvordan er du nået hertil?
“Da jeg kom ud som færdiguddannet troede jeg, at jeg skulle arbejde med kommunikation, men den type jobs hang ikke på træerne. Men så fik jeg et job i Service Desk hos it-selskabet, NNIT, hvor jeg supporterede Novo Nordisk-ansatte når de havde problemer med deres arbejdscomputer. Jeg havde set opslaget, men ikke umiddelbart tænkt at det var noget for mig – indtil jeg fandt ud af, at de meget gerne ville ansætte humanister, da de var bedre til at videreformidle hjælp og information. De tænkte, at det var lettere at lære humanister det tekniske, end det var at lære it-uddannede at kommunikere med slutbrugerne.
Efter cirka ni år hos NNIT, hvor jeg arbejdede mig op i graderne som først Service Delivery Assistant og derefter Service Delivery Manager, trængte jeg i 2016 til at prøve noget nyt, og siden da har jeg været hos LEO Pharma. Nu sidder jeg ikke hos en it-virksomhed længere, men på kundesiden af jobbet og dermed tæt på det endelige produkt, medicinen. Det synes jeg er rigtig spændende”
Hvordan bruger du din humanistiske baggrund i dagligdagen?
“Jeg bruger det nok ikke sådan en til en i dagligdagen, men der er enormt meget kommunikation i mit arbejde og meget analyse. Jeg ser blandt andet på, hvordan vi sikrer os, at vi i fremtiden kan løse tingene, og jeg er god til at generalisere og se muligheder. Evnen til at se tingene fra dette helikopterperspektiv og have øje for den brede analyse kommer uden tvivl fra min uddannelse.”
Hvordan gør du en forskel?
“Slutproduktet er medicin - primært til hudlidelser - som kommer ud til patienterne og hjælper folk. I sidste ende handler også mit arbejde om at få veltestet medicin på markedet. Hvis jeg gør det godt, kan dem som arbejder med det omfattende testapparat gøre det godt uden at blive forstyrret af problemer med IT. Det er i sidste ende patienten det handler om, og det er noget af det, jeg elsker ved mit job.”