Fagforeninger: Møder om dovne ansatte skaber usundt arbejdsmiljø
Moderniseringsstyrelsens møder om ”low performere” for statsansatte chefer er uacceptable og en forkert håndtering af medarbejdere, der i forvejen er pressede, lyder det fra flere forbund.
Torsdag måtte Moderniseringsstyrelsen lægge ryg til en byge af kritik for to ”gå hjem-møder” om håndtering af såkaldte ”low performers i staten” for HR-chefer og ledere i ministerier, styrelser og andre statslige institutioner. Her blev der henvist til, at hver tiende medarbejder ikke leverer på jobbet og dermed er en ”low performer”. Det skriver Aarhus Universitets avis Omnibus.
Olav W. Bertelsen sidder i Dansk Magisterforenings hovedbestyrelse og er fællestillidsrepræsentant på Aarhus Universitet for det videnskabelige og administrative personale med akademisk baggrund. Han oplever udmeldingen som en hån i lyset af nedskæringer og fyringer på universitetet de seneste år.
”Vores oplevelse er, at der ikke er arme og ben nok til at løse opgaverne. Jeg kan ikke nikke genkendende til, at der sidder nogle og fordriver tiden”, siger han til Omnibus.
Også Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, langer ud efter styrelsen og kalder det ”udtryk for en usund arbejdsgiverkultur”:
”Lederne bør bakke op om medarbejderne i stedet for at stresse folk, der allerede er maksimalt pressede pga. besparelser. Udover at skabe et dårligt arbejdsmiljø risikerer Moderniseringsstyrelsen med udmeldinger som denne at skræmme dygtige medarbejdere fra at tage et job i det offentlige.”
Hænger folk ud i stedet for at se indad
Både Djøf og HK har også udtrykt bekymring over møderne. Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig, peger over for DR på det forkerte i, at man hænger folk ud som dårlige medarbejdere i stedet for at se på, hvorfor de ikke trives.
”Det her er udtryk for en ubehagelig arbejdsgiveradfærd, at man begynder at lave deciderede skræmmekampagner, som det her vil blive, hvis det breder sig”, siger hun til DR Nyheder.
I HK så man hellere, at Moderniseringsstyrelsens møder havde handlet om øget motivation på arbejdspladsen, kompetenceudvikling og ledelsesunderstøttelse.
”Det ville have klædt Moderniseringsstyrelsen, hvis de havde gjort det. De går jo selv rundt og praler af, at de er i gang med en proces om god arbejdsgiveradfærd. Det, synes jeg, klinger hult, når jeg ser det her”, siger Rita Bundgaard, formand i HK/Stat, til DR Nyheder.
Moderniseringsstyrelsen: Det er en misforståelse
Direktør for Moderniseringsstyrelsen Poul Taankvist ærgrer sig over kritikken, som han mener bunder i en misforståelse. Ifølge ham skal de ti procent, der refereres til, ikke ses som et udtryk for, at ti procent af statens ansatte ikke præsterer som forventet. Det udtaler han til Omnibus:
”Det er et tal, der er taget fra en generel ledelsesteori vedrørende low performers, hvor man siger, at op mod ti procent af de ansatte i en organisation er low performers. Der er ikke tale om statistik for de statslige institutioner, og det er i øvrigt heller ikke et billede, jeg kan genkende fra min egen organisation.”
Poul Taankvist forklarer, at formålet har været at uddanne ledere i staten og klæde dem på til at håndtere situationer, hvor en ansat ikke lever op til forventningerne.
”Fokus er på udvikling af medarbejderen, når man konstaterer, at vedkommende ikke lever op til forventningerne. Her bør man som leder tydeliggøre forventningerne, lave en handleplan for udvikling af medarbejderen og sørge for løbende opfølgning”, siger han til Omnibus.
Olav W. Bertelsen sidder i Dansk Magisterforenings hovedbestyrelse og er fællestillidsrepræsentant på Aarhus Universitet for det videnskabelige og administrative personale med akademisk baggrund. Han oplever udmeldingen som en hån i lyset af nedskæringer og fyringer på universitetet de seneste år.
”Vores oplevelse er, at der ikke er arme og ben nok til at løse opgaverne. Jeg kan ikke nikke genkendende til, at der sidder nogle og fordriver tiden”, siger han til Omnibus.
Også Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, langer ud efter styrelsen og kalder det ”udtryk for en usund arbejdsgiverkultur”:
”Lederne bør bakke op om medarbejderne i stedet for at stresse folk, der allerede er maksimalt pressede pga. besparelser. Udover at skabe et dårligt arbejdsmiljø risikerer Moderniseringsstyrelsen med udmeldinger som denne at skræmme dygtige medarbejdere fra at tage et job i det offentlige.”
Hænger folk ud i stedet for at se indad
Både Djøf og HK har også udtrykt bekymring over møderne. Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig, peger over for DR på det forkerte i, at man hænger folk ud som dårlige medarbejdere i stedet for at se på, hvorfor de ikke trives.
”Det her er udtryk for en ubehagelig arbejdsgiveradfærd, at man begynder at lave deciderede skræmmekampagner, som det her vil blive, hvis det breder sig”, siger hun til DR Nyheder.
I HK så man hellere, at Moderniseringsstyrelsens møder havde handlet om øget motivation på arbejdspladsen, kompetenceudvikling og ledelsesunderstøttelse.
”Det ville have klædt Moderniseringsstyrelsen, hvis de havde gjort det. De går jo selv rundt og praler af, at de er i gang med en proces om god arbejdsgiveradfærd. Det, synes jeg, klinger hult, når jeg ser det her”, siger Rita Bundgaard, formand i HK/Stat, til DR Nyheder.
Moderniseringsstyrelsen: Det er en misforståelse
Direktør for Moderniseringsstyrelsen Poul Taankvist ærgrer sig over kritikken, som han mener bunder i en misforståelse. Ifølge ham skal de ti procent, der refereres til, ikke ses som et udtryk for, at ti procent af statens ansatte ikke præsterer som forventet. Det udtaler han til Omnibus:
”Det er et tal, der er taget fra en generel ledelsesteori vedrørende low performers, hvor man siger, at op mod ti procent af de ansatte i en organisation er low performers. Der er ikke tale om statistik for de statslige institutioner, og det er i øvrigt heller ikke et billede, jeg kan genkende fra min egen organisation.”
Poul Taankvist forklarer, at formålet har været at uddanne ledere i staten og klæde dem på til at håndtere situationer, hvor en ansat ikke lever op til forventningerne.
”Fokus er på udvikling af medarbejderen, når man konstaterer, at vedkommende ikke lever op til forventningerne. Her bør man som leder tydeliggøre forventningerne, lave en handleplan for udvikling af medarbejderen og sørge for løbende opfølgning”, siger han til Omnibus.
Relateret indhold
09. december
Sådan bliver du hørt på arbejdet
02. december