Dansk Magisterforening

Prodekan: Ministers analyse er uretvisende

Del artikel:

Videnskabsminister Ulla Tørnæs (V) bruger ny analyse fra ministeriet som baggrund til at lancere ny dimensionering af universitetsuddannelserne. Men tallene i analysen er ikke korrekte, påpeger prodekan fra Københavns Universitet.

Forskningsministeriet er klar med en ny analyse, der viser, at optaget på en række uddannelser i perioden 2007-2014 er vokset kraftigt, mens de samtidig haft en meget høj ledighed.

Analysen præsenteres torsdag som optakt til Uddannelsesmødet 2016 i Kolding og bruges  af ministeren til at barsle endnu en dimensionering af uddannelserne. Men tallene, der danner baggrund for analysen, er misvisende. Det fortæller prodekan på Københavns Universitet Jens Erik Mogensen til FORSKERforum

For mens ministeriet i perioden 2007-2014 regner med vækstrate på 41 procent på faget "Litteraturvidenskab", så er de opdaterede tal efter dimensioneringen negative med -21 procent i 2007-2015. Og de samme tal for faget "Moderne kultur og kulturformidling" er henholdsvis 63 procent og -1 procent.

"Optaget var altså lavere i 2015 end otte år forud – og de bliver endnu mere negative, når dimensioneringen slår hårdt igennem i 2016-17. Ministeriets analyse giver altså et uretvisende billede med en meget selektiv virkelighedsfortolkning i forhold til den viden, ministeriet faktisk har", siger Jens Erik Mogensen til FORSKERforum

Yderligere tiltag
Ifølge ministeriets analyse blev der fra 2007 til 2014 optaget 50 procent flere studerende på de danske uddannelsessteder. Tre ud af ti af de nye pladser blev åbnet på uddannelser, hvor over 15 procent af de færdiguddannede var arbejdsløse efter et til to år.

Læs også: Ny dimensionering på vej

Selvom den nuværende dimensionering af uddannelserne hverken er fuldt ud trådt i kraft eller evalueret, udtaler videnskabsminister Ulla Tørnæs (V) til Jyllands-Posten torsdag, at der skal ske yderligere tiltag.

"Jeg mener ikke, dimensioneringen løser det hele, fordi det er på baggrund af ledigheden bagudrettet. For mig handler det også om at se på, hvordan vi kan uddanne relevant fremadrettet", siger ministeren til Jyllands-Posten.