Dansk Magisterforening

SF: Regeringen tilbage­holder taxameteranalyse

Af Tobias Dinnesen
Del artikel:

SFs uddannelses- og forskningsordfører har stillet tre spørgsmål til den analyse af uddannelsestaxametrene, som Deloitte skulle have afleveret i januar. Analysen har været forsinket på grund af merarbejde, siger ministeren, som dog vil drøfte den med regeringen før offentliggørelse.

"Den må indeholde nogle ting, de ikke vil have frem."

Sådan siger SF's uddannelses- og forskningsordfører, Jacob Mark, om, at uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) - ligesom sin forgænger - endnu ikke har offentliggjort den analyse af uddannelsestaxametrene, som Deloitte har lavet for den forrige regering.

"Det er noget mærkeligt noget. De sidder og holder på den. Det er tydeligt for enhver. De siger, den er udskudt på grund af merarbejde, men der er ingen merudgifter, og der er jo ingen konsulenter, der arbejder gratis", siger han.

Forsinket - uden merudgifter
Ministeren oplyser i et skriftligt svar, at analysen koster de forventede 7,773 millioner kroner at få lavet, men skriver samtidig i et andet svar, at forsinkelsen skyldes merarbejde. Analysen skulle oprindelig være afleveret 16. januar i år.

Ministeren oplyser desuden i et tredje svar, at "der er behov for, at vi i regeringen drøfter analysen, inden den bliver offentliggjort" og forklarer, at han forventer, at analysen bliver offentliggjort i løbet af efteråret. Og netop den formulering falder Jacob Mark for brystet - især fordi der om kort tid skal laves en ny finanslov.

"Det svækker jo ministerens sag, hvis den taxameterrapport viser, at uddannelserne er underfinansierede, og han samtidig bebuder besparelser", siger han.

"Lukket fremgangsmåde"
Jacob Mark kalder det "en lukket fremgangsmåde" og "spild af skattekroner", at han og de andre ordførere ikke kan få adgang til analysen.

Han er bange for, at analysen først offentliggøres, når næste års finanslov er blevet vedtaget med besparelser over hele uddannelsesområdet. Og så er det for sent, forklarer han.

"Jeg synes, det er en dum tilgang, at analysen ikke bare bliver lagt frem", siger Jacob Mark.