Spring menu over
Dansk Magisterforening

DM Studerende: Ministeren bruger gamle tal

Af Tobias Dinnesen
Del artikel:

DM Studerende afviser den kritik af de studerendes arbejdsmoral, som uddannelses- og forskningsminister, Esben Lunde Larsen (V), kom med i Politiken.

De studerende bruger for lidt tid på studierne.

Sådan lød kritikken fra uddannelses- og forskningsminister, Esben Lunde Larsen (V), i et debatindlæg i Politiken.

Frederik Fischer Thordal, formand for DM Studerende, der repræsenterer de mange studerende, som er organiseret i Dansk Magisterforening, sender dog bolden tilbage til ministeren.

"Hvis ministeren går ud og kalder os dovne i løbet af denne studiestart, så minder det mig lidt om at få skæld ud for noget, man ikke har gjort. Ministeren udtaler sig på baggrund af allerede forældede tal, og verden ser anderledes ud nu," siger han til Akademikerbladet.dk og uddyber:

"De nye studerende er under et langt større pres end dem, der deltog i kvalitetsudvalgets undersøgelse.  Det skyldes primært, at fremdriftsreformen, der for alvor træder i kraft efter sommerferien, tvangstilmelder de studerende til 30 ECTS. Effekten af denne reform vil utvivlsomt øge studieaktiviteten, så lad os lige evaluere effekten af fremdriftsreformen, inden vi skælder en ny generation af studerende ud på baggrund af statistik fra deres forgængere."

Ansvaret er to-delt
Frederik Fischer Thordal kommer dog ministeren i møde. De studerende har selvfølgelig et stort ansvar for at engagere sig i deres studier, især fordi de med DM Studerendes formands egne ord har "verdens bedste vilkår".

"Men ministeren kan hjælpe udviklingen på vej ved at ændre nogle af de strukturelle udfordringer, der sænker kvaliteten og  studieaktiviteten," siger han.

Desuden vil han og DM Studerende gerne være med til at øge studieaktiviteten, hvis det sker på de rigtige måder.

"Vi er åbne over for at øge studieaktiviteten, så længe det betyder, at der også er tid til at få den relevante erhvervserfaring, som ofte er en forudsætning for at finde beskæftigelse efter endt uddannelse," forklarer Frederik Fischer Thordal.

Bedre vilkår
De studerende vil gerne selv bruge mere tid på studierne, hvis kvaliteten i undervisningen hæves, forklarer DM Studerendes formand.

"Vi mener at studieaktiviteten øges ved at skabe mere undervisning, flere øvelsestimer og ved at forkorte sommerferien for nogle af de uddannelser med længst sommerferie. Der skal også mere feedback til, hvilket både undervisere og studerende efterspørger," pointerer Frederik Fischer Thordal og sender bredside afsted mod taxameterordningen, der styrer universiteternes økonomi:

"Vi mener, taxametersystemet er problematisk . Det skaber dårlig kvalitet i undervisningen, det skaber incitamenter til, at universiteterne lader studerende bestå eksaminer, de ikke burde have bestået, fordi en dumpning vil have økonomiske konsekvenser for universitetet. Taxametersystemet har også en negativ effekt på studieaktiviteten, fordi det mange steder er muligt at opnå den højeste karakter i et fag og samtidigt studere under fuld tid. Her må ministeren finde en løsning."