Nogle forskere i folkesundhed arbejder i høj grad i felten - der hvor du kan tale med patienter og pårørende om deres problemer og hjælpe med at løse dem. Det arbejde kan du som studerende blive en del af fra start.
Maria Kristiansen er lektor og forskningsgruppeleder i folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet. Hendes arbejde handler blandt andet om, hvordan man bedst muligt kan indrette sundhedsvæsenet, så både patienter og pårørende får en god oplevelse - på trods af sygdom.
Det er en opgave, som folkesundhedsvidenskabs-studerende kan hjælpe med. Ifølge Maria, så er de studerende en stor del af hendes hverdag:
"Jeg bruger meget af min tid på at have studerende med i forskningen. De kommer med i felten, på hospitaler, patientforeninger osv. Der er mange projekter, der er ude i virkeligheden. De studerende er med i alle faser af projektet."
Selvom dele af uddannelsen kan ske i samspil med omverdenen, så understreger Maria, at der selvfølgelig er en masse værktøjsfag, de studerende skal igennem, så de er rustet til virkeligheden. Men uddannelsen har mange muligheder for blandt andet praktik og problembaserede opgaver, som gør, at de studerende i høj grad selv kan forme deres uddannelse.
Tag ansvar - brug forskerne
Maria er en af de forskere, der inddrager de studerende meget. Og det er i hele forskningsprocessen fra definition af tema, indsamling af data, analyse og formidling. Men folkesundhedsvidenskab er en bred uddannelse, så det kan som studerende være forvirrende at finde den rigtige vej - den vej, som man selv kan definere ud fra egne interesser. Til det anbefaler Maria, at de studerende bruger forskerne:
"Jeg vil opfordre dem til at opsøge forskere, der beskæftiger sig med det område, de synes er spændende. Ikke alle forskere kan eller vil involvere studerende i samme omfang som mig, for det afhænger meget af forskningsfeltet. Og så kan man møde en afvisning. Men man skal blive ved med at prøve, man kan højst få et nej. Og de fleste forskere elsker studerende, der brænder for at lære."
Det er aldrig sjovt at få et "nej". Men hvis man ikke forsøger, får man heller aldrig et "ja". Og ifølge Maria, så er man som studerende også i høj grad selv ansvarlig for, hvor man bærer sin uddannelse hen. Det er både angstprovokerende og spændende på samme tid.
Se muligheder i stedet for begrænsninger
Dengang Maria Kristiansen startede på uddannelsen, var den sprit ny. Dengang var der ikke nogen definerede stillinger, som de studerende åbenlyst kunne få, når de var færdige på uddannelsen. Det gav hende mulighed for at bane nye stier, og det har hun sat stor pris på siden. Som studerende var det engang imellem udfordrende, når hun mødte modgang på studiet. For nogle fag er bare sværere end andre og på overfladen virker det ofte som om, alle de andre forstår stoffet:
"Jeg vil opfordre til, at man viser sin usikkerhed. At man giver udtryk for, at noget er svært. Man kan ikke være lige god til det hele. Det skal nok gå alligevel."
For nogle studerende ender som forskere, nogle ender som konsulenter for store virksomheder, nogle arbejder i interesseorganisationer verden over, og nogle ender som noget helt fjerde. Og hvis man tør springe ud i det og definere sin egen uddannelse, så kan man ende med en anderledes uddannelses-profil, som giver perfekt mening ude i virkeligheden.