Matematikere er nogle underlige typer - og du er den eneste normale. Men du finder snart ud af, at det ikke er hele sandheden.
Søren Eilers er professor i matematik på SCIENCE på KU. En af de ting, han bedst husker fra sin studiestart, er de fordomme, han havde om alle sine medstuderende. Han forventede at møde en masse matematik-nørder, han ikke havde noget tilfælles med. Men han mødte noget helt andet:
“Folk, der kan lide matematik, er utroligt forskellige. Fascinationen af matematik er det eneste, vi har tilfælles. Men det er også et utroligt fællesskab.”
Siden Søren begyndte at læse matematik, er hans følelse af fællesskab med både forskere og studerende kun blevet større. Det er som om, de på trods af deres forskelligheder, har et helt særligt, fælles sprog.
Alt det du troede, du vidste
Søren Eilers var god til matematik, da han begyndte på universitetet. Hvis han selv skulle sige det, så troede han, at han vidste 80 procent af al matematik. Så manglede han bare de sidste 20 procent. Men han blev hurtigt klogere:
“Matematik er meget mere end formler. Jeg havde en oplevelse af, at jeg var god til formler, men når underviserne så stillede spørgsmål, der ikke passede i en formel, så blev jeg frustreret. Men det er der, det bliver spændende. Det er det, der er det smukke ved matematik.”
Kreativitet på højt plan
Matematik kan virke ensporet. Der er et facit, og det er det eneste facit, der findes. Derimod findes der mange forskellige veje til facit. Søren husker tydeligt en af de sværeste opgaver, han fik stillet på sit første år som studerende:
“Jeg kunne ikke finde ud af det. Jeg gik og brød min hjerne med det, men intet skete. Da jeg så børstede tænder en morgen, kom det pludselig til mig.”
For som Søren siger, handler matematik også om at være kreativ. Du skal få idéer til, hvordan du kan løse din opgave. Og kreativitet kommer ikke altid, når du har brug for den. Idéerne kan pludselig komme. Fx når du børster tænder. Og spørger man Søren, så er det det aller fedeste, når det sker, uanset om man er ny, ung studerende eller midaldrende professor.
Søren Eilers har i øvrigt endnu ikke fundet ud af, hvor mange procent klogere han er blevet, siden han gik ud af 3. g. Men han bliver klogere hver eneste dag, så mon ikke han en dag finder svaret.