Interesserer du dig for it og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det DM laver på området - artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m. 

"Jeg vil stå for en mindre rovdriftsagtig måde at lave teknologi på"

Foto Jakob Boserup

Af Jo Brand
Del artikel:

Andreas Kinch Jessen er uddannet cand.mag., men er nu i gang med at skrive speciale i datalogi. Han drømmer om et job, hvor det humanistiske og teknologiske felt mødes.

Det var på en workshop i DM, at det gik op for Andreas Kinch Jessen, at der er brug for humanister i it-branchen, og han besluttede sig for at studere datalogi, selvom han allerede var færdiguddannet cand.mag. i idéhistorie og samfundsfag.  

Han havde egentlig forestillet sig, at han skulle være gymnasielærer, da han i 2017 blev færdig, men det var ikke nemt at få job med den fagkombination. I dag er han så ved at færdiggøre sin kandidat i datalogi på Syddansk Universitet. 

Og det spring var ret nærliggende for ham.  

- Jeg har altid spillet computerspil og interesseret mig for at finde en måde, hvor man kan legitimere at spille, siger Andreas Kinch Jessen, datalogistuderende på Syddansk Universitet.  

Han beskæftigede sig også med gaming, da han læste idéhistorie. Hans bacheloropgave handlede om, hvordan man kan lære via computerspil. Interessen for læring gennem teknologi blev yderligere forstærket, mens han var ledig, da han blev involveret i et projekt for udsatte borgere, der handlede om, hvordan man kan bruge computerspil til kompetenceudvikling.  

- Det gik op for mig, at jeg godt kunne tænke mig at arbejde med, hvad vi kan bruge computerspil til, når det gælder læring. Hvad er det, computerspil kan, som andre måder, vi har undervist på, ikke kan? Og hvordan kan man bruge dem til at træne kompetencer, som ellers kan være svære at træne i en analog sammenhæng?, siger han. 

Han fortæller, at han sideløbende også blev mere og mere interesseret i selve teknologien og de programmeringsmæssige aspekter.  

Der er brug for humanister i it-branchen

Læring gennem gaming 

- Mens jeg har studeret, er jeg blevet fascineret af kunstig intelligens. Hvordan det påvirker vores samfund, at vi er begyndt at bruge det i vores arbejde, og hvad det betyder for vores arbejdsmarked og måden at tilegne os viden på. Helt konkret handler mit speciale om kunstig intelligens indenfor det felt, der hedder planlægning, der handler om, hvordan man får computere til at tage beslutninger, siger han.  

Han har endnu ikke har lagt sig fast på, hvad han gerne vil arbejde med, når han er færdig.  

- Det meste af min studietid har jeg brugt på at få en basal generel forståelse af datalogien, og jeg har tænkt meget over, hvordan jeg kan koble den til den faglighed, jeg allerede har fra min tidligere uddannelse. Men jeg ved ikke, om jeg har knækket koden endnu.  

- Jeg har overvejet om det skal være “læring gennem gaming”. Der findes blandt andet en dansk virksomhed, der hedder Serious Games Interactive, som laver computerspil til at tilegne sig kompetencer og læring. Det er et spændende område. Men jeg kunne også stadig godt tænke mig at være gymnasie- eller højskolelærer. I hvert fald vil jeg gerne være et sted, hvor begge mine fagligheder kan komme i spil.  

I computerspil kan man træne kompetencer, der kan være svære at træne analogt

- Via datalogien har jeg en forståelse for det teknologiske og computerverden, og via idéhistorien og samfundsfag har jeg et blik for det menneskelige og den kritiske tænkning. Jeg vil gerne arbejde på, at mennesket eksisterer i teknologien på en måde, så vi føler os hjemme i teknologien fremfor fremmedgjorte.  

- Samtidig vil jeg også gerne arbejde for en mindre rovdriftsagtig måde at lave teknologi på. For man kan føle, at teknologigiganterne tænker mere på deres pengepung, end hvad der er brug for. Så jeg kunne godt tænke mig at arbejde et sted, hvor det ikke handler om at få folk til at købe flere produkter, men hvor man laver noget, der samfundsmæssigt gavner os alle, og kan gøre vores hverdag bedre, siger han. 

Kombinationen af de forskellige fagligheder vil han også gerne fokusere på som udvalgsmedlem i DM Digi.  

- DM vil gerne stå stærkere på det teknologiske område, og der kunne jeg godt tænke mig at arbejde på, at det også blev tværfagligt. Det vil sige, at man blander de teknologiske og humanistiske kompetencer, så de medlemmer, der er humanister, bliver mere bekvemme med teknologi og kan bidrage med deres kritiske analyseapparat, og at dem, der har en mere teknisk uddannelse kan få en grundigere forståelse for f.eks. etik. 

Spil og lær! 

Andreas Kinch Jessens anbefalinger til computerspil, man (måske) kan lære noget af ...

  • Strategispillene Crusader Kings og Europa Universalis, hvor man spiller herskere i henholdsvis middelalder og renæssancen. 

- De kan træne ens systematiske tænkning at skulle have styr på en masse systemer. 

  • Rollespil som Witcher, Dragon Age og Age og of Decadence

- Spillene bruger narrative fortællinger til at sætte dilemmaer op og kan give rum for refleksion og indlevelse. 

  • Læringsspillet Rocksmith

- Det er tænkt til at træne én i at spille guitar. Det er sjove spilelementer, mens man øver greb og akkorder.  

}