Vil du læse mere om ledelse?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail, når vi skriver noget nyt om ledelse
Får din chef dig op i det røde felt, eller forstyrrer han din nattesøvn? Du kan arbejde på at skabe en bedre relation til din chef og få større arbejdsglæde. © Illustration: Otto Steininger/Ikon Images/Ritzau Scanpix
Find ud af, hvad der kan gøre dit arbejdsliv bedre. Book et møde med din chef og foreslå løsninger. Få fire gode råd fra Marianne Bækbøl, som rådgiver om karriere og hjælper stressramte til øget trivsel og stress-sygemeldte til at komme tilbage i job.
Forstyrrer chefen din nattesøvn? Har du tankemylder og ondt i maven? Og er din partner og dine venner ved at være trætte af at høre om din dårlige chef?
Så fylder chefen alt for meget i dit liv. Så meget, at du formentlig har symptomer på stress, og det bør du gøre noget ved.
”Når medarbejdere har det dårligt på grund af arbejdet, handler det ofte om utilfredshed med chefen. Om ikke at føle sig hørt og anerkendt”, siger Marianne Bækbøl, karriererådgiver, foredragsholder og forfatter, som til marts udkommer med bogen ’Gi’ dig selv en god chef’.
Måske er det vigtigste problem at få løst ikke nødvendigvis det største.Marianne Bækbøl, karriererådgiver og forfatter
Bogen indeholder konkrete værktøjer til dem, som ønsker sig en bedre relation til deres chef, for det er Marianne Bækbøls erfaring, at utilfredshed med chefen ofte handler om manglende kommunikation og tynde relationer.
1. Afgift dig selv for negative tanker
For at skabe plads til at tænke og handle konstruktivt, skal du have de negative tanker om din leder ud af hovedet. Du kan fx tømme dit hoved ved at skrive dig ud af det. Skriv alle negative tanker og følelser om din leder og dit arbejde ned
2. Sorter i problemerne
Når du har tankemylder, kører tankerne rundt med dig, og du ser alt som problemer: Måden lederen kigger på dig, snakker på, skriver og svarer mails på. Alt er galt. For at finde et sted at starte, må du prioritere. Hvad er det vigtigste at få løst, for at øge din trivsel? Skriv alle dine problemer ned og prioriter dem efter, hvor vigtige de er:
3. Opbyg empati for din leder
Næste skridt er at øve dig i at få empati for din chef, for ellers bliver det svært at skabe en bedre relation. Der ligger en grunderkendelse i at acceptere, at din leder bare er et menneske og en medarbejder, lige som dig, selv om I har forskellige opgaver og dagsordener. Forsøg at sætte dig i din leders sted med alle de opgaver, forventninger, mål, pres fra oven osv., som lederen har.
4. Du er eksperten i dit liv
Erkend, at du selv er ekspert i dit daglige arbejdsliv. Chefen skal have det store overblik, og det betyder, at din leder ikke ved, lige så godt som dig, hvor lang tid opgaverne tager, og hvilke delemner, der er besværlige for dig. Chefen har ikke styr på, hvornår du har fået for meget på din tallerken, og derfor skal du ikke gå til din leder og bede om en prioritering af opgaverne. Du skal i stedet fremlægge løsninger, som du selv kan acceptere og være glad for.
Når du er klar til at tale med din leder om dine opgaver, opfordrer Marianne Bækbøl til, at du booker et møde.
”Du kan fx sende en mail, hvor du skriver, at du har nogle tanker om og forslag til, hvordan du kan løse nogle af dine opgaver”, siger hun.
Hun giver ikke meget for ’min dør står altid åben-frasen’, for lederen sidder ikke og venter på, at medarbejderne kommer ind.
”Lad være med at gå ind ad den åbne dør. Du forstyrrer altid, når du kommer ind, og de første to minutter hører lederen ikke efter, fordi han eller hun er i gang med at skrive en mail eller har gang i noget andet. Så book et møde”, siger hun.
En moderne chef ved, at din trivsel hænger sammen med din produktivitet. Men chefen ved ikke, hvordan du får det godt. Det ved du bedst, og du kan vælge at vente til den årlige MUS, men det er bedre at have løbende gode samtaler med chefen.
Marianne Bækbøl mener, at selv om det kan være fristende at fortælle chefen, at du har ondt i maven og svært ved at sove, er det ikke nogen god ide, eftersom din leder kan begynde at behandle på dig i stedet for at tage sig af dit problem.
”Lederen kan fx spørge ind til dit privatliv, eller nævne, at du jo også har travlt med den forestående konfirmation og med at køre dine børn til fritidsaktiviteter. Det kan sætte dig i en situation, hvor du skal forsvare dig, og derfor er det langt mere konstruktivt at tale om dit arbejde og dine opgaver”, siger Marianne Bækbøl.
Hun råder dig til at holde fokus på opgaverne, og fx sige: Jeg ville blive bedre til at løse denne opgave, hvis jeg selv kunne lave en plan for, hvordan den kan løses, og jeg har lavet et udkast.
Eller: Jeg har tænkt over, hvordan vi kan komme i mål med det nye projekt. Jeg har tre andre projekter, så det er svært for mig at nå det fjerde. Jeg vil foreslå, at vi udsætter de to, som ikke haster, så jeg får luft til at arbejde med det nye.
Marianne Bækbøl mener, det er bedst at fremlægge et par løsningsforslag, som begge er lige gode for dig, og som chefen kan vælge i mellem.
”Og hvis løsningerne også hjælper chefen og afdelingen, er det endnu bedre. Du kan fx sige: Mit forslag betyder også, at vi overholder deadline og får indfriet det og det mål”, siger hun.
Hvis chefen siger ja, skal du tage teten og skrive referat og måske følge op.
”Det giver dig magten over situationen i stedet for at vente på chefens opfølgning”, siger Marianne Bækbøl.
Og hvis det ikke lykkes første gang, skal du ikke give op. Spørg fx, om lederen ikke lige vil tænke over det og vende tilbage. Eller spørg, hvad der skal til, for at det kan lykkes, så du har noget at arbejde med.
”Det kan jo godt tage lidt tid. Hvis du har haft ondt i maven i et stykke tid, er det ikke sikkert, at det kan fikses med et enkelt møde”, siger hun.
Marianne Bækbøl understreger, at hun ikke er ude på at lægge ansvaret for dårlig ledelse over på medarbejderen, for der skal ikke herske tvivl om, at arbejdsgiveren utvetydigt har ansvaret for at arbejdstid, opgaver og kompetencer modsvarer hinanden.
Og løber du ind i en decideret dårlig eller ligefrem psykopatisk chef, skal du se at komme væk.
”Ellers vil du stille og roligt komme til at tvivle mere og mere på din faglighed, og derfor skal du se at komme væk, inden den faglige usikkerhed bliver så stor, at du ikke tror, du kan få et andet job”.
En del af inspirationen til bogen har hun fra sin ansættelse i Dansk Journalistforbund, hvor hun har arbejdet som trivsels- og karrierekonsulent.
”Jeg talte med omkring 400 medlemmer, og hovedparten af samtalerne udsprang af dårlige relationer til lederen”, siger Marianne Bækbøl, som har mødt mange dygtige medarbejdere, der følte sig tværet ud og ikke vidste, hvordan de skulle sige det, fordi de var bange for at blive uvenner med chefen og blive fyret.
”Men ud fra det, de fortalte, kunne jeg høre, at de faktisk var skattede medarbejdere og slet ikke var i fare for at blive fyret. Jeg hjalp mange af dem til at få mere realistiske briller på og til at arbejde med relationen til deres leder, så de fik større glæde i deres arbejdsliv”, siger hun.
Derfor opfordrer hun til, at du kontakter fagforeningen, hvis du har brug for at tale din situation igennem eller uden held har forsøgt at forbedre forholdet til din chef.
”Man kan få så megen god rådgivning. For eksempel til, hvordan man tackler ens situation og til hvordan man kommer væk. Det kan både skab større arbejdsglæde, der hvor man er og gøre, at man kommer ud ad døren på en god måde, hvis man vælger at skifte job”, siger hun.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tackle en situation på dit arbejde, eller har brug for gode råd om dit arbejdsliv og karriere, er du velkommen til at kontakte DM.