Dansk Magisterforening

Højskoleforstander: Krisen er et interessant benspænd, der tvinger os til at tænke nyt

Billede af forstander på Krogerup Højskole Rasmus Meyer

Rasmus Meyer mener, at højskolerne skal hjælpe de unge med at finde vej. © Foto: Kasper Palsnov

Del artikel:

Rasmus Meyer har sendt alle elever på Krogerup Højskole hjem på grund af regeringens tiltag for at stoppe smittespredningen af coronavirus. Han savner højskolens daglige liv, hvor spontanitet og det umiddelbare er i højsædet.

Krogerup Højskole blev lukket ned d. 12. marts, som var dagen efter pressemødet. Vi har ikke haft elever på højskolen siden da. I den periode har jeg virkelig erkendt, at Krogerup ikke først og fremmest er den bygning, vi opholder os i, men at det er eleverne og lærerne, der gør Krogerup til en højskole.

Da vi fortalte eleverne om, hvad der skulle ske, tog de det roligt.  Vi orienterede dem kl. 21 efter regeringens pressemøde. Da klokken ramte midnat, var over halvdelen af eleverne på højskolerne enten blevet hentet af deres forældre eller selv taget hjem. Jeg har hørt om andre højskoler, som holdt en sidste fest, inden de tog afsked – det, synes jeg, er et udtryk for manglende forståelse for, hvilken situation vi befinder os i under coronakrisen.

Da vi lukkede ned og sendte eleverne hjem, var vi bange for, om vi ville kunne genåbne efter coronakrisen. Perioden før hjælpepakkerne var præget af usikkerhed og uro, da vi var i tvivl om, hvorvidt vi ville have det økonomiske fundament til at åbne højskolen igen efter coronakrisen. Regeringens hjælpepakker betød, at vi kunne tage en dyb indånding og lægge bekymringerne til side, fordi vi vidste, at vi kunne fortsætte, når krisen var ovre.

Under coronakrisen forsøger vi at fastholde kontakten med eleverne. Vi har fortsat undervisningen online i vores hovedfag. Vi har også forsøgt os med at afholde sociale aktiviteter med de digitale virkemidler, vi har til rådighed. Jeg er meget imponeret over, hvordan både lærere og elever har taget imod udfordringen om at være sammen hver for sig.

Perioden før hjælpepakkerne var præget af usikkerhed og uro, da vi var i tvivl om, hvorvidt vi ville have det økonomiske fundament til at åbne højskolen igen efter coronakrisen.

Rasmus Meyer, forstander ved Krogerup Højskole

Et skridt i en rigtig retning

Krisen er et interessant benspænd. Som højskole har vi en rolle at spille i klimakampen og i bevægelsen mod et mere bæredygtigt samfund. Og krisen betyder konkret, at vi bliver tvunget til at tænke i nye studieture, der ikke involverer flyrejser til den anden side af kloden. Det er nok ikke så dumt.

Den måde, vi som samfund har håndteret coronakrisen, er et billede på, hvad vi kan som samfund og fællesskab. Det er erfaringer, vi kan tage med os, når vi skal løse andre store kriser som for eksempel klimakrisen. Det forpligter, når vi har fået hjælpepakkerne, at vi er med til at udvikle det samfund, vi er en del af. Folkehøjskolerne har tidligere været med til at ilte demokratiet, og nu skal vi igen være foregangspersoner for en større bevægelse.