Dansk Magisterforening

Han vandt en pris for sit arbejde. Den næste dag blev han fyret på grund af corona

Ulrik Juul mistede jobbet på grund af coronakrisen

© Foto: Privat

Del artikel:

Ulrik Juul, der er PR-, Karma- and Communication Manager hos Hummel, blev afskediget på grund af coronakrisens økonomiske konsekvenser. "Jeg ser det som et skub ind i en ny tilværelse", fortæller han.

Hummel fik Sustainable Brand Index’ pris for mest bæredygtige og socialt engagerede modebrand om torsdagen. Dagen efter får jeg at vide, at jeg er opsagt. Prisen var et enormt skulderklap for mig og mine kolleger, der har knoklet for at synliggøre virksomhedens initiativer og ambitioner som et mere bæredygtigt tøjbrand. Derfor var det lidt en kontrastfyldt følelse at blive opsagt dagen efter, at vi lige havde fået et sådan skulderklap.

Udover arbejdet med implementeringen af bæredygtighed og CSR i Hummel er
mit primære ansvarsområde “Company Karma”-projekter. Det er projekter, hvor Hummel som virksomhed tager socialt ansvar i Danmark og rundt omkring i verden. Vi har blandt andet været aktive i kampen for LGBT+ rettigheder i Rusland og arbejdet med girl-empowerment i tredjeverdenslande.

Jeg var klar over, at mit felt og arbejdsområde er yderst på bænken, når virksomheden er udfordret på kerneforretningen. Jeg gik ud fra, at velgørende formål og “Company Karma”-kampagner jo desværre nok ville være noget af det første, man ville skære væk. Jeg vidste, at der var en mulighed for, at jeg naturligvis også kunne blive ramt.

Jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse gennem årene at skulle sige folk op. Det er noget af det værste, jeg har været med til. Det betyder dog også, at jeg havde en fornemmelse af, hvad det var for nogle tanker og mekanismer, der pludselig kommer i spil i forbindelse med en opsigelse – og jeg havde en ide om de redskaber, jeg selv kunne bruge for at håndtere situationen.

Det er første gang, jeg har prøvet at blive sagt op. Det er selvfølgelig ikke en god oplevelse, men jeg havde forberedt mig mentalt på, at det kunne ligge i kortene. Da jeg fik meldingen, var jeg ærgerlig, og jeg tænkte straks på, hvordan jeg skulle sige det til familie, venner og kolleger.

Jeg begyndte straks efter at gå i survival mode. Der er mange ubesvarede spørgsmål, når man bliver opsagt. Hvordan ser det ud med økonomi? Hvor lang er opsigelsen? Hvad skulle der ske nu? Jeg tænkte også over, at jeg var rundet de 50.

Mine kolleger og jeg har tidligere joket med, at vores markedsværdi faldt efter vi blev 50. Jeg er dog stensikker på at de evner og erfaringer jeg har opbygget gennem alle årene er yderst værdifulde – både for mig selv – og kommende nye arbejdsgivere, kunder og samarbejdspartnere.

Spille med åbne kort på de sociale medier

Jeg besluttede ret hurtigt, at jeg ville spille med åbne kort. Jeg ringede rundt til mine nærmeste, og allerede om aftenen skrev jeg på Facebook og LinkedIn, at jeg var blevet opsagt, og at jeg havde forståelse for beslutningen taget situationen i betragtning med coronavirus.

Jeg har efterfølgende kunnet se værdien af sociale medier. Jeg har fået mange positive tilkendegivelser, hvilket jo giver en god fornemmelse af, at ”det skal sgu nok gå”. Jeg har helt konkret oplevet en stigning i trafik på min Linkedin-profil på 4700 procent. Det var også et boost for mig, hvor jeg kunne mærke, at jeg havde et netværk derude.

Hvad skal der ske nu?

I princippet er jeg åben over for alle nye muligheder – og har haft nogle indledende snakke med flere gode og spændende kontakter. Jeg har dog igennem mange år været meget inspireret af startup-scenen og har lige nu ambition om at prøve at starte i eget navn og kaste mig ud i at opbygge en lille kreativ konsulentvirksomhed.

Jeg har længe godt kunne tænke mig at strikke min hverdag sammen på en ny måde og gøre lidt op med den 8-18-arbejdskultur, jeg er flasket op med. Jeg ser derfor også min opsigelse som et skub ind i en ny tilværelse med mere fokus på det, jeg brænder for og har forstand på: at kunne få idealisme, purpose og god forretning til at gå hånd i hånd.