Dansk Magisterforening

DM afviser beskæftigel­sestaxameter

Af Tobias Dinnesen
Del artikel:

Taxametersystemet har nogle åbenlyse svagheder, og flere uddannelser har længe været underfinansierede. Derfor vil DM gerne kigge på alternative modeller, men konstitueret formand, Camilla Gregersen, mener, at det er en dårlig idé at indføre en beskæftigelsesbonus.

Det er helt galt afmarcheret at tale beskæftigelsesbonusser. I stedet bør fokus være på kvalitet, mener Camilla Gregersen, konstitueret formand i Dansk Magisterforening (DM).

Udmeldingen kommer i kølvandet på, at uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) fredag varslede, at han og regeringen påtænker at indføre en erstatning for det nuværende taxametersystem, som udbetaler penge til uddannelser efter, hvor mange studerende de uddanner.

"Uddannelserne skal ikke finansieres på baggrund af, hvor hurtigt kandidaterne får arbejde, for arbejdsmarkedet ændrer sig hele tiden, og der er brug for stabile ressourcer til at sikre kvalitetsuddannelser. Finansieringen kan ikke variere fra år til år alt efter tilfældige konjunkturer på arbejdsmarkedet. Konjunkturer, som i øvrigt intet har at gøre med uddannelsen", siger DM-formanden.

Underfinansiering
DM's konstituerede formand er indstillet på at kigge på alternative modeller, men med afsæt i, at flere uddannelser er underfinansierede, og at man bør sætte ind der, frem for at lave et beskæftigelsestaxameter.

 "Det nuværende taxametersystem har nogle åbenlyse svagheder. Derfor går vi gerne ind i en proces, hvor vi kigger på alternative modeller. Der har gennem lang tid været underfinansierede taxametre på nogle uddannelser, og det vil vi bringe ind at søge at få løst", siger Camilla Gregersen.

Husk kvaliteten
Ministeren har stor fokus på, at uddannelserne skal være erhvervsrettede og uddanne til de behov, arbejdsmarkedet har. Noget, Dansk Erhverv fredag hurtigt støttede op om.

For DM-formanden er det dog vigtigt, at man tænker helheden ind i en ny model, så man sikrer, at der stilles midler til rådighed, som matcher de krav, der stilles.

"Når der tales helt nye modeller, skal man også huske på vigtigheden af, at der tilføres midler ved meroptag, så kvaliteten i uddannelsen kan bevares – det må ikke sættes over styr i processen", pointerer Camilla Gregersen.