Dansk Magisterforening

Antorini:­ Danmarks PISA-placering burde være bedre

Del artikel:

Undervisningsministeren skulle på et åbent samråd svare på, hvorfor Danmark ikke er bedre placeret i PISA-test.

Danmark klarer sig ikke godt nok i de omdiskuterede PISA-test. Det udtalte undervisningsminister Christine Antorini (S) tirsdag, da hun på et åbent samråd i Undervisningsudvalget skulle redegøre for regeringens holdninger til de danske elevers resultater i PISA 2012.

”Når vi investerer så mange penge, som tilfældet er i folkeskolen, må vi også forvente, at Danmark burde ligge over OECD-gennemsnittet i PISA. Det gør vi kun i matematik og ikke i dansk og naturfag. Derfor har vi lavet det brede folkeskoleudspil, som skal løfte undervisningen”, sagde Christine Antorini.

Det var Liberal Alliance, som havde indkaldt ministeren i samråd, og undervisningsordfører Merete Riisager pointerede, at PISA 2012 viser, at den danske folkeskole står stille på trods af, at den har været underlagt en række reformer.  Hun udtrykte bekymring for, om den kommende folkeskolereform overhovedet vil have nogen betydning, så Danmark går frem i næste PISA-måling.

”Resultaterne for PISA 2012 viser, at Danmark står bomstille på trods af, at folkeskolen have været underkastet rigtig mange reformer sammenlignet med andre lande. Men den kommende folkeskolereform hviler jo ikke på noget forskningsbaseret grundlag, så kan ministeren sige, at Danmark går frem i næste PISA-måling?”, spurgte Merete Riisager ministeren.

Savner svar
Det svarede ministeren dog ikke direkte på. I stedet pointerede hun, at PISA ikke siger noget om årsagerne bag resultaterne, men at man kan konstatere resultaterne på baggrund af elevtestene. Ministeren henviste til, at PISA Danmark med Niels Egelund i spidsen peger på, at faldet i matematik for danske elever kan skyldes manglende vedholdenhed, og at de for nemt giver op, når de møder et problem.

”Men vi kan ikke se det, for det viser PISA-rapporten ikke”, sagde Christine Antorini.

Uddannelsesordfører fra Enhedslisten Rosa Lund kvitterede misteren for ikke ville bruge PISA-ranglisterne i forhold til en diskussion om, hvor Danmark ligger placeret på en samlet PISA-rangliste. Men hun savner svar på, hvordan man overhovedet bliver klogere af at anvende PISA.

”PISA er en måling af, hvad elever kan i en given situation, og vi savner svar fra ministeren på, om PISA reflekterer, hvad danske elever ren faktisk kan”, sagde Rosa Lund. 

Resultaterne for PISA 2012 viser, at resultaterne stort set er de samme som i 2009. Danmark går lidt tilbage i matematik, men ligger stadig lidt over gennemsnittet, mens resultaterne i naturfag og dansk stort set er uændret.  Undervisningsministeren mener dog, at man allerede kan se fremskridt i yngre danske elevers læsefærdigheder, som er sket via hjælp fra læsekonsulenter på skolerne, via arbejde med undervisningsmetoder og gennem leg med sprogstimulering.

”Det giver resultater og får flere med på at læse tidligere. Det er opmuntrende. Men det siger også, at det tager tid, før initiativerne slår igennem på de faglige resultater”, sagde Christine Antorini.

}