Gå til sidens indhold

Kulturkanal droppet – nu satser museer på radio

Der bliver ingen ny tv-kanal med kulturstof, som en række museer ellers havde håbet, de kunne vinde retten til at drive. Nu er flere kulturinstitutioner i stedet med i buddet på den DAB-radiokanal, der skulle være Radio24syvs redningskrans.

Unge skal igen til at høre kulturradio. En sammenslutning af lokalradioer har budt på den landsdækkende DAB-radiokanal med et forslag, som har flere kulturinstitutioner som partnere. (Foto: Colourbox)

Af Lasse Højsgaard

En hel stribe af museer og andre kulturinstitutioner stod klar til at begynde et enestående projekt: i samarbejde at drive en landsdækkende tv-kanal med kulturstof. Men sommerens regeringsskifte satte en stopper for tv-kanalen, som var en opfindelse, der kom fra den tidligere kulturminister Mette Bock.

Flere af parterne er imidlertid allerede videre og klar til andre broadcast-eventyr. Nationalmuseet og Enigma – Museet for Post, Tele og Kommunikation - optræder begge som partnere i et projekt, hvor en række lokale radiostationer i samarbejde vil forsøge at vinde udbuddet på en ny DAB-radiokanal.

Blandt partnerne ses også det nationale opslagsværk lex.dk, Danske Studerendes Fællesråd og kulturinstitutioner som spillestedet Vega, teatret Mungo Park og Roskilde Festivalen.

Radiokanalen skal hedde LOUD og være en kulturkanal rettet mod unge mennesker.

”Der er et hul i radiomarkedet. Der mangler noget identitetsskabende radio for vores unge, og vi ved, at medieforligene år efter år har ønsket fokus på de unge. Så vi kigger på udbudsmaterialet for at se, om vi kan finde plads og se, om vi kan søge ind med ønsket om at skabe sådan en kanal”, siger Ann Lykke Davidsen, der er direktør for LOUD-projektet.

Unge lytter ikke til flow

LOUD har defineret deres målgruppe til at være 16-32 år. Og at få den målgruppe til at lytte til traditionel radio er ikke nogen nem opgave, erkender hun.

”Udbuddet har et krav om nyhedsudsendelser, så det vil ligne flow-radio, som vi kender det med nyheder hver time og et ret stort nyhedsprogram om morgenen, drevet af konstruktive nyheder, og så vil vores kulturprogram ligge lidt senere.  Udfordringen er, at vi ved, de unge ikke går ind og lytter til flow-radio som i gamle dage”, siger hun.

Men hun har alligevel en forventning om, at LOUD kan knække koden, der bringer radio tilbage som ungdomsmedie.

”Jeg tror, at den rette indstilling, metodik, sprogbrug, tone og tilgængelighed kan gøre, at de træder ind i det her univers”.

Grunden til, at vi overhovedet går til museerne, er, at de står med samme udfordring. Ann Lykke Davidsen

Kanalen LOUD skal ejes og drives af ni lokalradiostationer, blandt andet Radio Diablo, Radio Globus, Classic Rock Aarhus mv. Partnerne får ikke direkte redaktionel medbestemmelse. Men de skal fungere som et panel af rådgivere og samarbejdspartnere i forhold til konkrete radioprogrammer og tværgående projekter.

”Grunden til, at vi overhovedet går til museerne, er, at de står med samme udfordring, nemlig at finde ud af hvordan vi skaber et sted, hvor unge vil komme og blive beriget, få indsigter og danne sig et billede af vores demokratiske samfund. Så vi tænker: Nu må vi stå sammen og prøve”, siger Ann Lykke Davidsen.

Tror LOUD kan slå 24syv

Hun nævner som eksempel et samarbejde med museerne om at formidle og fortælle om ungdommen i dag, set i et historisk perspektiv.

”Jeg har en kæmpe ambition om at skabe et indblik i vores unge i dag. Hvor er de? Hvad sker der? Vi har en masse tal. Men hvis de selv skulle tage et billede, hvordan ville det så se ud? Det ville jeg vildt gerne lave et samarbejde med Nationalmuseet og Enigma om”.

Mange vurderer, at den udbudte DAB-kanal fra politisk side er tænkt som en redningskrans til Radio24syv, som mistede koncessionen på den fjerde landsdækkende radiokanal FM-båndet. Det er Ann Lykke Davidsen da også helt bevidst om. Alligevel vurderer hun, at LOUD har gode muligheder for at vinde udbuddet.

”Vi har kigget væk fra alt det, der er skrevet lige ned i lommen på Radio24syv med de bagtanker, at der er et hul og behov for radio til unge mennesker.  Og på den konto mener jeg, vi har en stor chance for at komme igennem det nåleøje, der er”.

Investering i fremtiden

Nationalmuseet fortæller i en pressemeddelelse, at de sideløbende arbejder med at lancere ’Nationalmuseets Mediehus’, der skal arbejde med at supplere museumsformidlingen med produktion af film, tv og lyd. Hvis LOUD vinder udbuddet af radiokanalen, forventer Nationalmuseet at udvikle og producere ugentligt programindhold og mindst fem årlige temaer.

”Det kunne være perspektiver på ungdomslivet, klimakrisen, ulighed, frygt, kærlighed osv. Der vil være tale om historieformidling og samfundsaktualitet med et stærkt afsæt i det, som interesserer målgruppen og er relevant for målgruppens liv – med et ønske om at aktivere museets viden og kompetencer”, hedder det i pressemeddelelsen.

Det med at de unge er svære at få fat i, kan Jane Sandberg, direktør for Enigma, sagtens tale med om. Derfor hilser hun et samarbejde med LOUD varmt velkommen.

”For os vil det simpelthen være en investering i fremtiden. Vi er sat på jorden for at være museum for alle, men ser man på vores demografi og hvem, der besøger museerne, så har vi en udfordring med de unge. Vores kernebrugere i dag er kvinder over 50 år. Så vores forventning er, at vi kommer til at skabe kvalitetsindhold for en gruppe, der ellers er svær at fastholde”, siger Jane Sandberg.

Samarbejde ikke spildt

Hun ser Enigmas rolle som den, der spiller ind med temaer og viden – for eksempel om overvågning i samfundet, som er et emne, museet forsker meget i.

”Vi producerer og har meget viden, men vi er ikke dygtige nok til at få formateret vores viden til de steder, målgruppen befinder sig. Så vi kan byde ind med et emnefelt, men hvordan formen så skal være – en quiz, et musikprogram – lægger vi i hænderne på dem, der er vant til at lave radio. Det ved vi ikke noget om”.

Jane Sandberg var en af de drivende kræfter bag den forening af museer, der gerne ville drive en tv-kulturkanal. De politiske meldinger er imidlertid, at der alligevel ikke kommer en ny tv-kanal. Men samarbejdet har ikke været spildt, mener hun.

”Det, vi har gjort i gruppen, er at give hinanden håndslag på, at vi gerne vil bruge den gode energi, der er opstået imellem os. Så vi arbejder videre for at se, om vi kan finde en samarbejdsform, der kan komme til udtryk på anden måde. Men hvad det ender med, kan jeg ikke sige, for så langt er vi ikke nået”, siger hun.

Radio- og tv-nævnet afgør 22. oktober, hvem der får den ledige DAB-radiokanal. Ud over LOUD og Radio24syv har også dk4 lagt billet ind på at drive kanalen.