Gå til sidens indhold

DM NATUR & KULTUR februar 2019

I dette nummer hører vi om den gruppe museer, der ønsker at byde på den landsdækkende tv-kanal, som skal sendes i udbud, og drive den i et andelsbaseret fællesskab. I Viborg forbereder man indflytning i nye (gamle) museumsbygninger og bruger anledningen til at tænke nye museumstanker, blandt andet med fokus på at skulle underholde. Og så er der voksende politisk erkendelse af, at leksikal opslagsviden er et offentligt gode, som staten må betale for. Vi hører endvidere om, hvordan man i Norge med succes har gjort nationalleksikonet åbent og gratis.
  • Leder

    Et videnssamfund har brug for let tilgængelig og troværdig information. I en tid, hvor fake news hører til dagens orden og spreder sig lynhurtigt via sociale medier, nævnes public service-nyhedsformidling ofte som samfundets nødvendige modtræk

    Læs mere
  • Museer går stadig efter ny tv-kanal

    En række danske museer vil danne en andelsforening, der skal byde på en ny, landsdækkende tv-kanal. Et stormøde skal skabe fundamentet for en ny udvikling i dansk medieproduktion.

    Læs mere
  • Nyt museum i Viborg med inspiration fra Harry Potter

    Bymuseet i Viborg har været husvilde i to år, men i 2021 får de fod under eget tag. Inspirationen til det nye museum hentes blandt andet i underholdningsparker som Harry Potter Studios og Djurs Sommerland.

    Læs mere
  • Politisk skifte: Online-viden er public service

    Med en bevilling til Den Store Danske Encyklopædi har politikerne markeret, at staten skal finansiere åbne videns-opslagsværker på nettet. Forlagene bag håber på mere støtte, og de får opbakning fra de tre største partier.

    Læs mere
  • Sådan fungerer norsk encyklopædi-forbillede

    I Norge drives nationalleksikonet Store Norske Leksikon af en forening af videnskabsinstitutioner. Med 2 millioner unikke besøg om måneden har man skabt en kæmpe kanal for forskningsformidling.

    Læs mere
  • Kort nyt

    Kort nyt fra området

    Læs mere