Gå til sidens indhold

Vejen banet for Flygtningemuseum

Anne Sofie Vemmelund Christensen har i fem år arbejdet for at realisere Flygtningemuseet i Oksbøl. Nu ser det ud til, at drømmen går i opfyldelse.

Af Lasse Højsgaard

Flygtningemuseet i Oksbøl, som det skal se ud med et nyt indgangsparti tegnet af BIG. Illustration: BIG

For 3 år siden kunne man se store grupper af syriske flygtninge vandre på de danske veje, fulgt at store overskrifter og bekymringer. Men det er intet imod, hvad Danmark oplevede i begyndelsen af 1945, da flere hundredetusinde tyskere på flugt fra Østfronten måtte huses i danske lejre, hvor mange kom til at blive i op til fire år.

Tyskerne var forhadte og bestemt ikke velkomne blandt danskerne. Men efterhånden som tiden gik, etablerede lejrene sig som nogenlunde velfungerende, demokratiske bysamfund, og perioden står tilbage som den formentlig største humanitære flygtningeindsats i landets historie – selv om den blev igangsat efter ordre fra den britiske overkommando.

Historien rummer så mange perspektiver, at den skal danne grundlag for et nyt museum i Oksbøl med arbejdstitlen Flygtningemuseet. Planerne har i flere år været på tegnebrættet, men med regeringens finanslovsudspil, hvor der er afsat 10 millioner kroner til museet, vurderer museumsinspektør ved Vardemuseerne Anne Sofie Vemmelund Christensen, at alt nu peger på, at museet kommer til at blive virkelighed.

”Vores mål er at åbne i sommeren 2020. Det er samtidig det dansk-tyske venskabsår, så det vil have en god symbolik. Og vi er meget tæt på at kunne sige, at det kommer til at ske”.

Langt, sejt træk

For fem år siden blev hun ansat netop til at sparke gang i processen. Et langt sejt træk, der har handlet om at netværksarbejde og at skabe opbakning og naturligvis finde de penge, museet koster.

”Vi har brugt meget tid på netværk i Danmark, i Tyskland, blandt ngo’er og politikere – alle, der har en interesse i flygtningeområdet. Og hvis vi kan fortælle en tysk politiker, at vi allerede har haft besøg af tre danske kulturministre, så kan han se, at det er et seriøst projekt. Det er nærmest som et cv, og det bruger vi aktivt i forhold til de fonde, vi søger om penge,” fortæller hun.

Det er et større puslespil – eller måske snarere et ’lean’-projekt – der skal gå op i en højere enhed, når finansieringen skal skaffes til veje. De færreste fonde giver pengene med det samme. Der er tale om tilsagn om midler, hvis og såfremt projektet ser ud til at blive realiseret.

”Jeg er en ret utålmodig sjæl, så det har været lidt udfordrende proces. Men nu ser det ud til, at det har givet pote,” siger Anne Sofie Vemmelund Christensen med henvisning til posten på finanslovsforslaget. Ganske vist er de ti millioner kun en lille del af det budget på 90-100 millioner, som man arbejder med. Men hun vurderer, at en post på finansloven er et ekstremt vigtigt signal, som også vil blive registreret i de fonde, der kunne tænkes at støtte museet.

”Det er en kæmpe milepæl og en blåstemning af projektet. Og jeg håber, det kan åbne nogle døre,” siger hun.

Lejr var landets sjettestørste by

Hun og kollegerne på Vardemuseerne kendte ikke til bevillingen før Kulturministeren kom med sit store udspil i slutningen af august.

”Men vi havde en god mavefornemmelse. Det var kun halvanden uge siden, at vi havde finansminister Kristian Jensen på besøg, og han var meget positiv. Så der tænkte vi: det her kan godt gå i den rigtige retning”.

Flygtningemuseet skal ligge i det, der engang udgjorde hospitalet i Oksbøllejren – den største lejr for tyske flygtninge efter krigen, der på sit højeste havde 36.000 indbyggere, hvilket gjorde den til landets sjettestørste by. Men det er flygtninge generelt, og ikke kun de tyske, som er museets tema.

Vores mission er at give flygtninge et ansigt, og dermed håber vi på at skabe indsigt og måske forståelse. Anne Sofie Vemmelund Christensen, museumsinspektør

”De tyske flygtninge er en ganske fascinerende historie. De går fra at være uønskede, til at landet tager ansvar for dem, opretter skoler, arbejdspladser, byråd, og på den måde sørger får, at de ikke går i moralsk forfald, og at der sker en slags demokratisk skoling, de kan tage med sig hjem. Det vil vi tage udgangspunkt i, og så vil vi føre historien op til nutiden og arbejde med konflikt og flugt i dag,” siger Anne Sofie Vemmelund Christensen.

Vil skabe diskussion

Det kan blandt andet historierne bag de cambodianske bådflygtninge, jugoslaviske flygtninge i halvfemserne og naturligvis også de aktuelle syriske flygtninge, der skal fortælles på Flygtningemuseet.

”Vi vil gerne lave en udstilling, hvor der er højt til loftet – hvor man kan diskutere og snakke, og hvor der er plads til forskellige holdninger. Vores antagelse er, at mange ser flygtninge som den her store, massive masse, som man måske er lidt bange for. Vores mission er at give flygtninge et ansigt, og dermed håber vi på at skabe indsigt og måske forståelse, eller i hvert fald give folk en anledning til at snakke om det”.

Med denne humanistiske tilgang til flygtningedebatten – frygter I ikke at blive skudt politiske motiver i skoene?

”Det håber vi meget, vi kan undgå. Vi skal ikke være talerør for Dansk Flygtningehjælp eller et politisk parti. Selvfølgelig skal vi ikke undgå at se de mere mørke sider, der er ved flygtninge. Vi plejer at sige, at vi ikke vil være holdningsskabende, men holdningsdiskuterende”.

Håber på tyske euro

Flygtningemuseet er i høj grad tænkt som et dansk-tysk projekt, og det er blevet mødt med stor opbakning fra den tyske ambassade i København. Ambassadøren har ifølge Anne Sofie Vemmelund Christensen sågar kaldet museet for ”en gave til det tyske folk”.

”Historien om tyske flygtninge er stadig et meget svært emne i Tyskland. Tyskland var jo selv baggrund for krigen, så det med, at landets egne borgere bliver ofre, er meget følsomt. Derfor har ambassaden været meget begejstrede for, at der bliver åbnet op for det tema,” forklarer hun.

Den førte reelle donation til museet kom faktisk fra Tyskland – 50.000 euro fra Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. Og Vardemuseerne håber også, at den tyske regering vil følge den danske regerings eksempel og afsætte midler til museet.

Anne Sofie Vemmelund Christensen har arbejdet med projektstyring og fundraising i forhold til Flygtningemuseet, men hun forventer fortsat at skulle arbejde med museets udvikling, når det – forhåbentlig – åbner i 2020.