Til indhold

Guide: Sådan holder I gode hybridmøder

Guide til gode hybridmøder
Gode hybrid- og onlinemøder kræver en anden forberedelse end møder, hvor alle er til stede fysisk.

Som følge af coronakrisen oplever mange en ny udfordring: Hvordan afholder man et godt møde, når ikke alle er tilstede på arbejdspladsen fysisk? Få en række gode råd her.

Først skulle vi lære, hvordan man holder et godt møde online. Nu er der imidlertid opstået en ny udfordring. Mange af os er ved at vende delvist tilbage til den fysiske arbejdsplads, og nogle har mulighed for at deltage i møder fysisk, mens andre kun kan være med online.

Så hvordan håndterer man møder i den nye situation? Vi har samlet en række råd til, hvordan I kan gribe udfordringen an.

Pas på med hybridmøder

Det kan være fristende at holde hybridmøder, hvor nogen deltager online og andre fysisk, men det er sjældent en god løsning.

Årsagen er, at der hurtigt opstår en uligevægt i magtbalancen, hvor dem der møder fysisk nemt får mere at skulle have sagt, imens de online deltagere hurtigt bliver tilskuere til mødet.

Overvej derfor i stedet, at alle er med online til mødet, hvis en del af deltagerne ikke kan være med fysisk. På den måde undgår I, at der skabes en uligevægt.

Hvis I ikke kan komme uden om at holde hybridmøder, så sørg blandt andet for:

  • At der er en god mødefacilitering, og at mødelederen deltager online. På den måde kan I komme uden om noget af den asymmetri, der ellers kan være mellem deltagerne
  • At lys, lyd og billede er i top, så de fysiske deltagere nemt kan høre og se online-deltagerne og omvendt
  • At alle medarbejdere, der deltager online, sidder ved hver sin computer og ikke fx er flere om én computer. Ellers opstår der hurtigt problematikker, hvor man ikke ved hvem der chatter, hvor nogen er svære at se i billedet.

Corona ændrer arbejdsdagen

Guide til online-møder.

Læs guiden

Den gode mødefacilitering

Uanset om I holder jeres møder som hybridmøder eller onlinemøder, så er det vigtigt at være opmærksomme på mødefaciliteringen.

Som deltager i et møde online, er det ekstra nemt at komme til at zoome ud mentalt, hvis faciliteringen halter.

Konstruktive møder på jobbet

Din tjekliste til frugtbare og konstruktive møder.

Se tjeklisten

Sørg som mødefacilitator, at formålet med mødet står knivskarpt, så ingen er i tvivl om, hvilket problem der skal løses med mødet.

Gør også rammerne for mødet helt klare, så deltagerne ikke er i tvivl om, hvad der skal ske, hvor lang tid i skal bruge på de enkelte delementer osv.

Et godt værktøj, I kan bruge til at gøre jeres møder mere engagerende, er såkaldte ”breakout rooms”, hvor mødelederen fordeler deltagerne i mindre grupper, som så kan diskutere en opgave eller en problemstilling, der er relevant for mødet.

Breakout rooms er allerede en funktion på de store mødeplatforme som Zoom og Teams. Hvis i afholder hybridmøder, så sørg for, at der er et online breakout room til den gruppe, der deltager fysisk, for at facilitator kan ”kigge ind” og hjælpe online.

Overvej også altid, om mødet i det hele taget er den rigtige løsning. Hvis der ikke er et konkret problem, der skal løses med mødet, så er der typisk bedre alternativer. Måske kan man skrive en mail, tage telefonen, eller sende en video.

Kilde: Mads Løkke Rasmussen, konsulent, DM

Dit arbejdsmiljø

Læs mere om arbejdsmiljøet før og under corona.

Læs mere
Guide til gode hybridmøder
Gode hybrid- og onlinemøder kræver en anden forberedelse end møder, hvor alle er til stede fysisk.