Gå til sidens indhold

Uddannelse, didaktik og forskning

Læs artikler af forskere, eksperter og journalister om fx læring, pædagogik og undervisningsmetoder fra grundskole til universiteter. I LinkedIn-gruppen DM Uddannelse, didaktik og forskning kan du få besked om nye artikler og faglige oplæg i DM.

  • 14. september 2018 Kicket når det lykkes, er det fedeste

    Forskning kan være den rene trummerum med formler og koder, der ikke virker. Men det er fedt, når det lykkes, og det resultat, man har ventet på i et halvt år eller mere, er der.

    Læs mere
  • 14. september 2018 Jeg laver det, jeg helst vil, hver dag

    For Mia Høj Mathiasson er det en drøm at få lov til at sætte sig ind i nye områder, og endda få løn for det. Hun er i gang med sin ph.d. på Institut for Informationsstudier på Københavns Universitet.

    Læs mere
  • 14. september 2018 Det bedste er at være et sted, hvor ingen har været før

    Man når lige at smage på følelsen af at være den første på et nyt sted, når man laver sit speciale. Hvis man kan lide den udfordring, er det rigtig fedt at forske, siger Rasmus Bødker Madsen, som fornylig har forsvaret sin ph.d. i numerisk geofysik.

    Læs mere
  • 22. august 2018 Humanioras gyldne øjeblik er lige nu

    Humaniora skal rykke ud og løse de store samfundsskabte kriser. Men det kræver, at de humanistiske forskere kravler ned fra elfenbenstårnet og kommer med konkrete løsningsforslag, mener David Budtz Pedersen, som leder en tværfaglig forskningsgruppe, der er i gang med at kortlægge humanioras gennemslagskraft i samfundet.

    Læs mere
  • 21. august 2018 De pirker til din frygt

    En forsker og en formidler har udgivet en guide til de overbekymrede med syv råd til, hvordan man kan optræne en skepsis over for alt det farlige, vi bombarderes med, og som de mener, organisationer, politikere, forskere og medier holder gang i.

    Læs mere
  • 20. august 2018 Færre unge bør medføre en ny uddannelsespolitik

    I fremtiden bliver der færre unge i den uddannelsesparate alder. Hvis regeringen fortsætter med at lukke færre ind på uddannelserne, så kan vi stå med et stort samfundsproblem, mener flere uddannelsesforskere.

    Læs mere
  • 16. juni 2018 Advarsel: Ny datalov kan skade historieforskningen

    Fremtidens historikere løber ind i et stort problem, når de skal undersøge vores tid: manglende data. Den nye europæiske persondataforordning, GDPR, kan nemlig få virksomheder til at slette vigtig viden, frygter to forskere.

    Læs mere
  • 04. maj 2018 Boom i antallet af ældre censorer

    Andelen af censorer i alderen 60-70 år og 70+ vokser år for år på landets læreruddannelser. Det viser en gennemgang af årsrapporter fra censorformandskabet siden 2014. Det er et problem, at aktive undervisere erstattes af pensionister, mener DM.

    Læs mere