Nudging og adfærdsdesign

Nudging og adfærdsdesign
17-20 12. januar 2017
Borgerhuset Statione:
Ll. Sct. Hans Gade 7
8800 Viborg
DNK
Gratis
Kun for medlemmer
01-01-0001
2017016

I selskab med Thor Ridderhaugen fra analysebureauet Decision Design kommer du tæt på, hvordan offentlige og private virksomheder kan påvirke borgere og kunder til at ændre adfærd via specialdesignet kommunikation. Oplægget tager udgangspunkt i den adfærdsøkonomiske disciplin, der undersøger, hvordan mennesket foretager valg i praksis. Mennesker træffer de fleste beslutninger i dagligdagen hurtigt og intuitivt og er konstant påvirket af kognitive biases (mentale smutveje), fordi hjernen vil spare energi. Det er med den viden, vi undersøger borgere og kunders handlemønstre og beslutningsprocesser, og skaber indsatser, der har effekt.
Kom og hør, hvilke metoder du kan anvende, når du vil undersøge adfærd. Få konkrete værktøjer til at analysere adfærd ud fra et adfærdsøkonomisk perspektiv og få et indblik i, hvordan du kan udvikle interventioner eller nudges på en nem og pragmatisk måde, så du umiddelbart kan bruge det i dit arbejde.

Medlemsmødet former sig som en workshop med et par forskellige øvelser. Thor Ridderhaugen lægger ud med at beskrive teori, metode og cases efterfulgt af en øvelsestime, hvor deltagerne i grupper/par skal forsøge at konceptudvikle et adfærdsdesign på baggrund af EAST-frameworket, udviklet i England af Behavioural Insights Team (David Camerons nudgingteam).

Thor Ridderhaugen er uddannet inden for psykologi og antropologi og har en cand.mag. i tværkulturelle studier. Han er co-founder af analysebureauet Decision Design, der giver virksomheder og det offentlige ny viden om målgruppes adfærd og ikke mindst hvordan man påvirker den.

Læs også Thor Ridderhaugens artikel ”Nudging er det nye politiske våben” i Fagligt forum på dm.dk

Tid og sted:
12. januar 2017 kl. 17-20 i Viborg